Feb 15, 2011

Cara Tidur Yang Betul

CARA TIDUR YANG SEBAIK-BAIKNYA DIAMALKAN OLEH RASULULLAH
1) Tidurlah di awal malam sesudah menunaikan sembahyang Isyak jam 10.00 atau 11.00 dengan keadaan berwuduk. 2) Bangkitlah di awal separuh kedua malam jam 1.00 atau 2.00, kemudian bersugi, berwuduk dan bersembahyang tahajjud. 3) Kemudian tidurlah semula dan bangkitlah sebelum terbit fajar. 4) Tidurlah dengan mengiringkan badan di sebelah rusuk kanan, rusuk kiri di bahagian atas, supaya tetap kedudukan makanan di dalam usus, cepat hadam makanan. Tidurlah sedemikian dari mula hingga akhirnya. WAKTU-WAKTU YANG TIDAK DIBENARKAN TIDUR 1) Awal-awal pagi setelah terbit matahari. 2) Selepas masuk waktu Asar. 3) Tidur di bawah cahaya matahari walaupun terkena separuh dari badan. BAHAYA TIDUR DI SIANG HARI Dilarang tidur di siang hari di dalam keadaan cuaca yang panas kerana: 1) Mendatangkan penyakit-penyakit kulit. 2) Merosakkan warna kulit. 3) Melemahkan jantung. 4) Menambahkan tekanan perasaan yang meluap. 5) Melemahkan badan dan mengurangkan tenaga syahwat. 6) Melemahkan kecerdasaan akal. CARA MENGHINDARKAN LESU SELEPAS BANGKIT DARI TIDUR1) Bersihkan tubuh, terutamanya bahagian muka, tangan dan kaki sebelum masuk tidur. 2) Hindarkan dari tidur lewat malam. 3) Lakukan gerak badan dan senaman di atas katil setelah jaga dari tidur sebelum turun dari katil. 4) Minumlah segelas air masak setiap pagi sebelum bersarapan tetapi jangan selepas saja bangun dari tidur. 5) Cucilah muka terutama bahagian kelopak mata dengan air suam. 6) Ambil wuduk dan bersembahyang Subuh. PEKARA-PEKARA YANG BOLEH MELEMAHKAN TENAGA DAN MEMPERCEPATKAN TUA 1) Terlalu banyak bercita-cita atau berangan-angan. 2) Banyak minum air di waktu pagi. 3) Banyak memakan atau meminum yang seba masam -dari sumber-

No comments:

Post a Comment

SELF-DISCIPLINE

Life teach you, that you’re capable Life teach you about you not good enough Life teach you about, this is possible For example, ...